Digitalni i(li) internet identitet

Digitalni i(li) internet identitet

Autorski tekst Lazara Boškovića, PC press

PREUZMITE: Digitalni i(li) internet identitet (PDF, 148 KB) ili čitajte u nastavku:

 

U savremenom govoru često se izjednačavaju pridevi nastali od pojmova "digital" i "internet". Međutim, ozbiljno sagledavanje tih pojava govori da je internet prostor samo deo šireg digitalnog sveta.

Najpre jedna terminološka napomena - u srpskom jeziku, za razliku od hrvatskog, nije u primeni pridev "internetski", pa je onda prikladno da se "internet" kao pridev piše malim početnim slovom, a "Internet", kao globalna (jedna jedina) svetska mreža, velikim početnim slovom. Аli čak i od nje je veći digitalni svet, jer nisu nužno svi digitalni uređaji povezani na Internet. Sve što je na Internetu sigurno je i digitalno, ali obrnuto ne važi. Digitalno je način zapisivanja podataka, a Internet je jedan od načina njihovog prenošenja.

Šta je sve digitalno?

Kako stvari stoje (tačnije: napreduju), u analognom svetu o(p)staje samo živi svet i njegove potrebe za hranom, vodom, disanjem i skloništem, a sve ostalo se seli u digitalni svet. Digitalni novac, digitalni dokumenti, digitalni potpisi... doduše, ponešto od ovoga se i dalje naziva "elektronski", ali i to polako postaje zastarelo.

Čak je i pojam "elektronsko poslovanje" prevaziđen, jer je podrazumevao da postoji i neko obično, neelektronsko poslovanje, u paralelnom analognom svetu. Danas se teži digitalnom poslovanju koje prevazilazi granice između digitalnog i fizičkog sveta, integrisanjem digitalnih tehnologija u sve procese interakcije između kompanije i potrošača. Analogna televizija je i zvanično ukinuta, a u savremenim marketing agencijama prestaju da postoje posebna odeljenja za digitalno "nešto", jer se danas skoro sve u oblasti komunikacija proizvodi i distribuira digitalnim putem.

Digitalno označava nematerijalni oblik mnogih, do juče, analognih stvari. Sve što može da se predstavi kao računarski podatak sastavljen od nula i jedinica, može da bude digitalno. Čak i identitet živih bića može da se predstavlja digitalnim zapisom. U vašim džepovima se nalazi lep skup digitalnih dokumenata (lična karta, vozačka dozvola, zdravstvena knjižica...) i digitalnog novca (platne kartice, a i mobilni telefoni). To je sve vezano za vaš digitalni identitet, ali da li je to isto što i vaš internet identitet?

Internet identitet je...

Možete da ga zovete i "sajber" i "online" i "internet" identitet, ali nemojte da ga mešate sa digitalnim identitetom. Internet identitet su neke lične stvari, određene ljudskim sredstvima opažanja i poimanja (ime, nadimak, avatar, fotografija, stil obraćanja...). Za razliku od toga, digitalni identitet se ne odnosi samo na ljude, nego i na stvari, a sačinjen je od gomile podataka, digitalnih tragova. Internet identitet ima veze sa smislom, a digitalni sa sirovim podacima.

Za internet identitet su bitni vaši biografski detalji, a za digitalni identitet vaši biometrijski podaci. Internet identitet možete da gradite i menjate sami, a onaj digitalni vam je dodelio neki računar u državnoj upravi ili banci. Na Internetu je bitan ljudski aspekt vaše životne priče, a u digitalnom svetu nema emocija, samo nizovi brojeva 0 i 1.

Internet identitet je podložan stalnim promenama, na bolje ili na gore, a isti digitalni identitet bi teoretski mogao da vas služi doživotno. I dan danas postoje ljudi bez internet identiteta, ali je u savremenim državama digitalni identitet za sve obavezan. O internet identitetu brinete sami, a o digitalnom identitetu brinu brojni zakoni i propisi. Mada, i za kreiranje internet identiteta postoje neka pravila - pisana i nepisana. Ona pisana kažu da je vaš identitet na nekoj društvenoj mreži samo pitanje dobre volje onoga ko je vlasnik te mreže. Takoreći - internet identitet bez zaštite.

Kako to obično biva, ode čovek da se prijavi na neku društvenu mrežu, kada se pojavi pitanje tipa "Da li se slažete sa Uslovima korišćenja?" klikne na YES bez čitanja i nastavi da živi u ubeđenju da je on tu stekao neka posebna prava na svoje korisničko ime i na sadržaj koji tamo postavlja. Nije. Naprotiv, klikom na YES, on se, u stvari, odrekao brojnih prava koje je podrazumevao. A podrazumevanje je, kao što znamo, majka svih... kasnijih problema sa tom društvenom mrežom, koji mogu da idu dotle da se izgubi sve što je tamo ikada postavljeno, a samim tim i izgrađeni internet identitet.

Stvarno vaš internet identitet

Nema sopstvenog internet identiteta bez sopstvenog internet domena! Samo ste na svom domenu „svoj na svome“. Uspostavite svoj lični ili poslovni internet identitet tako što ćete da registrujete sve potrebne nazive internet domena. Potom te domene koristite kao adrese za svoje internet sajtove i kao deo adresa svoje e-pošte. Samo tako imate potpunu kontrolu nad internet identitetom, jer je njegov suštinski element - internet domen, samo vaš i ne zavisi od bilo koga drugog.

Registracijom internet domena možete svoje ime i prezime, sopstveni ili neki porodični nadimak, da sačuvate samo za sebe i obezbedite svoju jedinstvenost na Internetu. Isto tako, naziv svoje firme ili organizacije, svojih brendova, proizvoda ili usluga, možete da zaštitite registracijom istoimenih naziva domena. Na Internetu važi pravilo da ko prvi registruje domen - njegov je, naravno ako pri tom nije prekršio nečije pravo intelektualne svojine. Da ne biste došli u situaciju da svoj internet identitet, to jest domen, tužbama i sporovima preuzimate od preprodavaca internet domena, brže i jeftinije je da ih sami registrujete na vreme

Ako odmah uzmete u ruke vaše parče plastike sa digitalnim novcem, proces onlajn registracije internet domena možete da obavite za svega desetak minuta, ukoliko vaš omiljeni internet provajder ima tu uslugu. I tako ste deo vašeg digitalnog identiteta upotrebili za sticanje prvog i osnovnog elementa u kreiranju sopstvenog internet identiteta.

Sve ovo što važi za ljude, važi i za kompanije. A prvi korak u profesionalnom bavljenju korporativnim internet identitetom je izrada Strategije internet prisustva.