Vrati mi moj domen!

/ / Press clipping

Autorski tekst Lazara Boškovića, PC press

PREUZMITE: Vrati mi moj domen! (PDF, 509 KB) ili čitajte u nastavku:

Ako imate zaštićenu robnu marku, da li imate i pravo na istoimeni naziv internet domena? Ako imate registrovan naziv internet domena, da li time imate i zaštićenu robnu marku?

Za pravno neupućene čitaoce da odmah razjasnimo: robna marka i naziv internet domena nisu isto, iako mogu da zvuče slično ili potpuno isto. Jer robne marke (tačnije: žigovi) se registruju u postupku pred Zavodom za intelektualnu svojinu, a internet domeni se registruju kod RNIDS-ovih ovlašćenih registara. Ta dva procesa ni na koji način nisu automatski povezana, već vlasnik robne marke mora sam da brine o tome da obezbedi i odgovarajući domen uz nju.

OK, odgovorili smo na pitanje iz podnaslova, nema potrebe da čitate ostatak teksta, već krenite pravo u Zavod ili kod ovlašćenog registra i obavite to! Ali, da, znamo šta vam se desilo – neko je pre vas već registrovao internet domen koji glasi baš onako kako bi odgovarao uz vašu robnu marku… Srećom, nije još uvek sve izgubljeno.

Domenskim sporom do domena

Najpre morate da znate da registracija internet domena funkcioniše po principu „prvi u vremenu, jači u pravu“, što narod kaže „ko prvi domenu – njegov je“. Ali, u uslovima registracije domena jasno piše da registrant (korisnik naziva domena) izjavlјuje da, prema svom najbolјem znanju i svom iskrenom uverenju, registracija traženog naziva domena ne povređuje tuđe pravo intelektualne svojine ili neko drugo subjektivno pravo. Takođe, izjavlјuje da domen ne registruje protivno načelu savesnosti, poštenja i dobrih poslovnih običaja, te da domen neće svesno da koristi protivno ovim načelima. Međutim, postoje i firme i pojedinci koji jeftino registruju domene sa nazivima koji zvuče kao naziv tuđe firme ili brenda, kako bi ih kasnije skupo preprodali.

Kako da ipak preuzmete željeni internet identitet? Zavisi od toga da li je taj koji je registrovao željeni naziv domena to uradio iz dobrih ili zlih namera. Ukratko: da li on stvarno ima neko smisleno pravo na takav naziv domena ili je to uradio zbog neopravdane koristi. Pravna definicija i postupak su, naravno, mnogo složeniji, i podrazumevaju da ako mislite da je neko povredio pravo intelektualne svojine, ili neko drugo subjektivno pravo koje pripada vama, registrujući neki od naziva nacionalnih .RS i/ili .СРБ internet domena, imate pravo da pokrenete postupak pred Komisijom za rešavanje sporova povodom registracije nacionalnih internet domena.

Da biste kao tužilac tako pokrenut domenski spor na kraju i dobili, mora da se dokaže da su zbirno ispunjeni sledeći uslovi: da je naziv domena istovetan ili zbunjujuće sličan vašem zaštićenom žigu, da tuženi registrant nema pravo ili legitiman interes da koristi sporni naziv domena i da je tuženi registrant naziv domena koristio protivno načelima savesnosti, poštenja i dobrih poslovnih običaja. Ovo poslednje znači da je registrovao naziv domena u cilјu prodaje ili davanja u zakup tužiocu ili tužiočevom konkurentu po nesrazmerno većoj ceni od cene registracije domena, kako bi sprečio tužioca da ga koristi kao naziv domena za svoj zaštićeni žig ili naneo štetu svom poslovnom konkurentu, ili da je koristio naziv domena koji je istovetan ili bitno sličan zaštićenom žigu tužioca, radi zarade zbunjivanjem i privlačenjem posetilaca na svoj sajt.

Troškovi arbitražnog postupka koštaju od 1500 evra pa naviše, zavisno od broja naziva domena, dužine postupka i svih potrebnih radnji u toku postupka. Ko vam je kriv, kad niste na vreme izdvojili par desetina evra da na vreme registrujete taj željeni naziv domena…

Ko je dobio domenski spor?

U svetu se svakog dana vodi na stotine domenskih sporova, ali da vidimo šta se dešava u našem dvorištu, sa nacionalnim internet domenima .RS i .СРБ. Najpre lista onih vlasnika brendova koji su dobili sporove u arbitražnim postupcima:

  • „Google“ je dobio spor za googlesrbija.rs, jer je tužena strana zloupotreblјavala taj naziv domena za izazivanje zabune kod posetilaca svog sajta
  • „Danone“ je dobio spor za danone.rs
  • „Buddha Bar“ je dobio spor za buddhabar.rs i buddhabar.co.rs
  • „City 24“ je dobio spor za city24.rs
  • „Volvo“ je dobio spor za volvo.rs i volvo.co.rs
  • „Pirelli“ je dobio spor za pirelli.rs, pirelli.co.rs i pirelli.in.rs
  • „Bofrost“ je dobio spor za bofrost.rs, čak je dokazan i pokušaj preprodaje naziva domena za 150.000 evra
  • „Akrapović“ je dobio spor za akrapovic.rs
  • „Tehnomanija“ je dobila spor za tehnomania.rs i tehnomania.co.rs, jer su dovodili u zabludu posetioce sajta, vodeći ih pri tom na sajt konkurentske firme iz iste branše
  • „Webasto“ je dobio spor za webasto.rs
  • „The Body Shop International Plc“ je dobio spor za thebodyshop.rs
  • „SAOP računalništvo“ je dobilo spor za minimax.rs
  • „Intesa Sanpaolo“ je dobila spor za банкаинтеза.срб, što je ujedno i prvi spor u vezi sa nekim nazivom .СРБ domena
  • „Yahoo! Inc“ je dobio spor za yahoo.rs
  • „Les Publications Conde Nast“ je dobio spor za vogue.rs
  • „Calvin Klein Trademark Trust“ je dobio spor za ck.rs
  • „Bayerische Motoren Werke“ je dobio spor za bmwmotorrad.rs i bmwkum.rs
  • “International Business Machines Corporation” je dobio spor za ibm.rs
  • „Hans Georg Hagleitner“ je dobio spor za hagleitner.rs i hagleitner.co.rs
  • „Eli Lilly Corporate Center“ je dobio spor za cialis.in.rs
  • Vlasnik firme “Vaš potrčko” je dobio spor za potrckobeograd.rs, jer je fizičko lice koje je registrovalo sporni domen to učinilo radi bolјeg pozicioniranja u rezultatima pretrage za svoju kurirsku službu, koja u svom nazivu nema taj pojam

Ko je izgubio domenski spor?

U svetu je poznat slučaj domena milka.fr, kada poznata fabrika čokolade, iako je vlasnik svetski poznatog zaštićenog žiga, nije uspela da ospori pravo na taj domen gospođi Milki, iz naših krajeva, koja je s punim pravom to registrovala za svoje potrebe. Ipak, kasnije je došlo do nagodbe.

Kod na se nešto slično desilo za domen hyatt.rs, za koji svetski poznati hotelski lanac nije dobio spor, jer se ispostavilo da je taj naziv skraćenica koja nema veze sa nazivom hotela, nije korišćen za zbunjivanje posetilaca sajta, niti je bilo pokušaja preprodaje. Takođe, ni domaći trgovački lanac „Dis“ nije dobio spor za dis.rs i dis.co.rs, zbog istovetne skraćenice koju koristi tužena strana, ali je, izgleda, kasnije otkupio dis.rs.